Pages

Sunday, October 7, 2018

Allahyarham Hassan dikebumikan di Makam Diraja atas jasa dalam bidang al-Quran

HASSAN

SHAH ALAM - Jenazah tokoh Qari negara, Tan Sri Hassan Azhari dikebumikan di Makam Diraja Shah Alam di sini sebagai tanda penghormatan terakhir atas jasa dan sumbangan Allahyarham khususnya dalam pengajian al-Quran di negara ini. 

Menteri Besar, Amirudin Shari berkata, pengebumian jenazah di makam berkenaan adalah titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sendiri. 

Katanya, Allahyarham Hassan juga merupakan guru agama kepada kerabat Istana Selangor sejak zaman nenda, ayahanda dan Tuanku sendiri.

"Berikutan jasa tersebut, Sultan Sharafuddin memberi perkenan supaya Allahyarham dikebumikan di sini sesuai dengan sumbangan arwah kepada negara.

"Saya mewakili rakyat Selangor turut mengucapkan takziah atas pemergiaan Allahyarham, semoga rohnya dicucuri rahmat dan ahli keluarga diberikan kesabaran menghadapi ujian ini," katanya ketika ditemui selepas majlis pengebumian di sini hari ini.

Allahyarham Hassan merupakan individu yang melaungkan azan semasa perasmian Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam pada 11 Mac 1988 selain semasa menyambut kemerdekaan negara di Stadium Merdeka pada 31 Ogos 1957.

Sepanjang hayatnya, Allahyarham dikurniakan beberapa anugerah dan penghormatan termasuk dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah 2002 dan Anugerah Tokoh Melayu Terbilang pada 2014.

Allahyarham Hassan juga merupakan hakim Tilawah al-Quran yang paling lama berkhidmat dalam negara dan di peringkat antarabangsa dengan turut menjadi hakim di Arab Saudi, Mesir, Iran, Dubai dan Brunei.

Mengulas lanjut, Amirudin menyifatkan pemergian Allahyarham adalah kehilangan besar dalam bidang keagamaan di negara ini.

"Ini jelas apabila tokoh agama itu amat aktif berdakwah terutama pada awal pembabitannya menerusi rancangan televisyen Muqadam tidak dapat dilupakan oleh rakyat Malaysia," jelasnya. 


SUMBER: KOSMO ONLINE



No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078