KUALA LUMPUR – Perkongsian kod penerbangan antara Malaysia Airlines (MAS) dengan Emirates dilihat dapat membantu syarikat penerbangan negara memulihkan perniagaannya, terutamanya sekali untuk membendung sentimen negatif pasaran antarabangsa terhadap syarikat Malaysia.
Berdasarkan perjanjian perkongsian kod itu, MAS secara tidak langsung boleh menawarkan perkhidmatan penerbangan ke 90 destinasi menggunakan kapasiti Emirates meliputi Eropah, Asia Barat, Afrika dan Amerika Syarikat (AS) bermula 2016.
Bagi Emirates, ia boleh meluaskan akses pasarannya di Malaysia, Asia Tenggara dan sekitarnya menggunakan kapasiti MAS.
Penganalisis Maybank IB Research, Mohshin Aziz berkata, keputusan untuk berkongsi kod penerbangan itu adalah antara pengumuman terbaik yang pernah dilakukan oleh MAS. Ini kerana sentimen negatif pasaran asing terhadap MAS agak sukar untuk dipulihkan lagi secara bersendirian oleh MAS.
“Imej MAS kini agak buruk dalam kalangan penumpang antarabangsa ekoran dua tragedi yang berlaku pada 2014, dan ia sukar untuk dipulihkan untuk tempoh yang lama. Oleh itu lebih baik MAS menghentikan laluan jarak jauhnya ke Eropah yang hanya menyebabkan kerugian,” katanya dalam nota kajian di sini hari ini.
Jelas Mohshin, berdasarkan terma-terma perkongsian kod yang diumumkan itu, MAS akan memberhentikan perkhidmatan penerbangan terus ke Paris, Perancis dan Amsterdam, Belanda, dan sebaliknya akan menggunakan kapasiti Emirates untuk ke dua destinasi itu.
“Kedua-dua syarikat akan mendapat manfaat hasil perkongsian kod ini. MAS dan Emirates boleh mendapat akses pasaran menggunakan kapasiti antara satu sama lain. Secara teori ia akan meningkatkan lagi muatan penumpang kedua-dua syarikat,” jelasnya.
Kata beliau lagi, kerjasama itu dapat membantu MAS mengurangkan lebihan pesawat serta kos baik pulihnya. Jelasnya, dengan menghentikan penerbangan ke Paris dan Amsterdam, syarikat penerbangan negara itu tidak memerlukan lagi sembilan pesawat Boeing 777-200ER miliknya yang telah berusia 15 tahun.
“Hal ini akan membolehkan MAS fokus terhadap laluan-laluan domestik dan serantau. Dengan itu, boleh dianggap hanya AirAsia X sebagai syarikat penerbangan jarak jauh manakala AirAsia, MAS dan Malindo Air sebagai syarikat penerbangan yang berorientasikan domestik dan serantau,” katanya.
Kata Mohshin, MAS membuat pilihan yang baik apabila memilih Emirates sebagai rakan kongsi kerana syarikat berpangkalan di Dubai itu mempunyai rangkaian penerbangan kedua terbanyak di dunia selepas Turkish Air.
SUMBER: Sinar Online
No comments:
Post a Comment