Pages

Monday, December 28, 2015

Tidak Sepatutnya Berlaku - DCA

a

Kuala Lumpur 27 Disember - Malaysia Airlines (MAS) telah diarahkan membuat penyiasatan berhubung pertukaran arah laluan pesawat MH132 yang berlepas dari Auckland, New Zealand ke Kuala Lumpur pada Jumaat lalu.

Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam, (DCA), Datuk Seri Azharuddin Abdul Rahman berkata, perkara itu tidak sepatutnya dan pihaknya telah mengarahkan MAS untuk membuat penyiasatan.

"Kita juga telah mengarahkan agensi pengendalian trafik udara NZ Airways supaya menghantar laporan hasil siasatan mereka secepat mungkin selepas siasatan dijalankan ," katanya kepada Utusan Malaysia semalam menerusi aplikasi Whatsapp di sini, hari ini.

Beliau mengulas mengenai pesawat MH132 yang sepatutnya dalam penerbangan ke Kuala Lumpur memgambil laluan luar biasa ke arah Melbourne, Australia.

Akhbar The New Zealand Herald melaporkan, penerbangan MH132 itu meninggalkan Lapangan Terbang Auckland ke Kuala Lumpur semalam pada pukul 2 pagi pada hari cuti.

Bagaimanapun, juruterbang menyedari pesawat tidak menuju ke laluan yang betul selepas beberapa minit perjalanan.

Lapan minit selepas pesawat itu berlepas, juruterbang menghubungi menara kawalan di Auckland meminta mereka melihat mengapa pesawat tidak terbang menuju ke Malaysia.


SUMBER: Sinar Online

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078