Pages

Monday, December 5, 2016

10 Tip Backpack Eropah

Mengelilingi Eropah merupakan impian semua individu terutamanya mereka yang bergelar backpacker. Namun, beberapa persediaan dan garis panduan perlu diambil kira agar pengembaraan ke benua kedua terbesar di dunia itu berjalan lancar dan meninggalkan 1001 kenangan manis yang sukar dilupakan. 


  • Beg
Sebelum memulakan pengembaraan ke Eropah, beg galas yang dibawa adalah faktor utama yang perlu diambil kira. Beg yang dibawa mestilah mempunyai fabrik yang kuat dan tahan lasak, ringan serta tidak mencederakan anggota badan akibat bebanan yang ditanggung dalam jangka waktu tertentu.


  • Negara
Pilih negara yang mahu dikunjungi kerana terdapat 50 buah negara di Eropah. Jadi, pilihan harus dbuat sama ada mahu menuju ke negara yang popular seperti UK, Perancis, Belanda, Sepanyol dan Jerman ataupun negara yang cantk dan indah seperti Itali, Switzerland, Sweden dan Norway.


  • Bajet
Mengelilingi Eropah memerlukan bajet lebih kurang RM7000-10000. Namun bergantung pada jangka waktu, negara yang dikunjungi dan kenderaan yang digunakan. Oleh itu, pengiraan yang teliti dan perbelanjaan yang berhemah perlu dilakukan kerana mata wang di benua ini empat kali lebih tinggi daripada nilai RM kita.


  • Kenderaan
Gunakan bas jika aktiviti tertumpu antara bandar. Jika melibatkan perjalanan jauh antara negara pula, gunakan sahaja perkhidmatan kerana ia menjanjikan panorama dan pengalaman yang menakjubkan. Kalau nak murah dan menjimatkan masa pula, gunakan sahaja perkhidmatan kapal terbang tambang murah yang ada di sana.


  • Makanan  
Makanan halal bukan lagi isu di Eropah. Negara-negara yang ada di sana mula menyedar akan kepentingannya. Namun, cuba biasakan diri dengan makanan organik seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Selain mudah diperoleh, ia juga murah dan mudah dibawa bersama ketika mengembara. Malah, ia juga menjamn kesihatan. 

  • Jadual
Jadual perlu dibuat agar masa dapat diuruskan dengan bijak. Kalau tidak, anda cenderung menghabiskan masa di satu tempat sahaja sedangkan banyak lagi tempat menarik yang perlu dikunjungi. 

  • Insuran
Sebelum ke Eropah, pastikan anda dapatkan dahulu polisi insurans pelancongan kerana apa sahaja kecelakaan yang melibatkan nyawa cenderung berlaku. Dengan adanya insurans, anda mungkin dapat mengelakkan diri daripada menanggung kerugian akibat kos perubatan jika dimasukkan ke hospital.


  • Keselamatan
Elakkan keluar selepas waktu malam ke tempat-tempat yang tidak diketahui. Kalau teringin hendak merasai suasana malam di tempat yang dikunjungi, hadkan jarak sekadar di kawasan persekitaran hotel ataupun tempat tumpuan orang ramai seperti pusat membeli belah ataupun restoran.


  • Hotel
Gunakan perkhidmatan atas talian seperti HostelBookers, Hostel World dan HostelEurope untuk membuat tempahan. Kerja anda lebih mudah dan masa juga dapat dijimatkan. Menerusi perkhidmatan popular ini anda berpeluang mendapatkan hotel murah dengan harga serendah RM50 semalam.


  • Cuaca
Eropah boleh diakses pada bila-bila masa sahaja. Tak kira, sama ada pada musim panas, bunga ataupun sejuk. Kesemua musim ini menjanjikan kelainan dan keunikan yang tersendiri. Namun, mengunjungi Eropah pada musim panas amat digalakkan kerana cuacanya yang cantik dan hari siangnya yang lebih lama panjang.

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078