Pages

Saturday, December 3, 2016

10 Tip Elak Penipuan Ketika Bercuti

Penipuan atau kecurian bukan lagi isu baru di kalangan pelancong, ia sering menggusarkan sesiapa sahaja yang baru menjejakkan kaki ke suatu tempat baru. Namun, semua itu boleh diatasi jika anda mengambil kira beberapa tip dan pantang yang digariskan sebelum berseronok di negara orang.
  • Elak Hubungan Media Sosial
Jangan sesekali berhubung dengan mana-mana individu yang tidak dikenali di dalam media sosial sebelum berkunjung ke sesebuah negara kerana ia boleh menjerat anda ke dalam sindiket jenayah.

  • Elak Kawasan Hitam 
Elakkan mengunjungi atau mendiami kawasan hitam iaitu kawasan yang tidak diketahui tahap keselamatannya. Sebaliknya, tinggal atau kunjungi kawasan yang menjadi tumpuan ataupun didiami oleh orang ramai terutamanya pelancong.

  • Elak Beri Bantuan
Membantu mereka yang memerlukan itu bagus tetapi membantu mereka yang tidak dikenali di negara orang seperti menghulurkan derma ataupun meminjamkan wang pada orang lain sebenarnya mengundang berlakunya kes penipuan.
  • Cari Agensi Yang Diiktiraf
Gunakan perkhidmatan agensi pelancongan yang diiktiraf dan diluluskan lesennya oleh negara mereka kerana ia penting agar keselamatan anda sentiasa terjamin sewaktu mengikuti sebarang aktiviti yang dilakukan.

  • Cari Pejabat Duta
Sentiasa mengambil tahu kedudukan dan nombor kakitangan pejabat duta kerana ia amat penting terutamanya apabila berlaku hal-hal kecemasan yang mengancam atau melibatkan keselamatan diri anda.
 
  • Jangan Biarkan Barangan Terdedah
Jangan biarkan barangan berharga terdedah ketika anda berada di tempat orang ramai terutamanya taman, restoran ataupun pusat membeli belah kerana ia memberi ruang berlakunya kes ragut.
 
  • Jangan Bawa Barangan Berharga
Elakkan memakai atau membawa barangan berharga seperti emas ataupun beg berjenama kerana anda mungkin akan menjadi sasaran mudah penjenayah yang tidak diketahui identitinya.

  • Rajin Bertanya
Penipuan sebenarnya sering berlaku disebabkan oleh sikap malas bertanya. Biasanya ia berlaku apabila seseorang itu menjalankan urus niaga yang melibatkan jual beli barangan mahupun perkhidmatan

  • Elak Wallet, Guna Money Belt 
Elak menggunakan wallet, sebaliknya gunakan money belt kerana ia mampu menyelamatkan anda daripada penyeluk saku. Selain duit, ia juga boleh memuatkan sekali barangan dan dokumen berharga seperti kad kredit, kunci hotel dan pasport.

  • Kenali Mata Wang Asing
Kenali mata wang asing dan cuba fahami nilainya dengan barang yang dibeli kalau tidak anda pasti diperdaya setiap kali membeli-belah di kedai-kedai kaki lima ataupun pasar terutamanya ketika berkunjung ke negara dunia ketiga.

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078