Pages

Monday, November 9, 2015

9 Pulau Eksotik Pilihan Pelancong Asing Di Malaysia

1. PULAU MABUL

Bolehlah dikatakan, Pulau Mabul adalah satu lokasi wajib pergi walaupun sekali dalam seumur hidup. Ia merupakan syurga yang membawa anda menyelami kehidupan Bajau Laut sejurus sahaja bertolak dari jeti Semporna. Gah dek kecantikannya, Mabul bukan sahaja telah menjadi terkenal kerana kedudukannya yang berhampiran Sipadan, bahkan menjadi tumpuan para penyelam dari seluruh negara yang tidak yang melepaskan peluang untuk melihat batu karang terbaik di dunia. Pulau Mabul juga menjadi persinggahan buat mereka yang ingin ke Pulau Sipadan tiada resort dibuka di sana. Hanya 120 orang sahaja yang dibenarkan melawat Pulau Sipadan dalam masa sehari. Ia adalah sebagai satu usaha untuk menjaga dan memelihara kecantikan pulau tersebut. Lokasi inapan ialah Mabul Beach Resort, Scuba Jeti Sipadan, Sipadan Water Village, Seaventures Big Resort, Mabul Water Bungalow Resort, Mabul Resort dan Divers Mabul Resort.

    

2. PULAU RAWA

Merupakan pulau terumbu karang yang terletak di sebelah Pantai Timur Johor, iaitu 16 kn dengan menaiki bot dari jeti Mersing. Pulau ini tidak terlalu besar tetapi menawarkan kawasan pantai yang bersih dan air laut yang berwarna kebiruan. Jika berhajat datang ke sini, saya mencadangkan menginap di Rawa Island Resort yang menyediakan kemudahan lengkap seperti berkayak dan aktiviti snorkeling. Saksikan juga pelbagai kehidupan marin dalam air yang dapat dilihat dengan begitu banyak di sini.

  

3. PULAU MAMUTIK

Pulau Mamutik terletak di Kota Kinabalu, kira-kira setengah jam perjalanan dari Jesselton Point (dahulunya Terminal Feri Lembaga Pelabuhan Sabah). Pulau Mamutik memiliki beberapa tarikan lain di Taman Laut Tunku Abdul Rahman seperti Pulau Gaya, Pulau Sapi, Pulau Manukan dan Pulau Sulug. Sewa yang dikenakan bagi setiap bot yang mampu memuatkan kira-kira empat hingga enam orang adalah antara RM100 dan RM200. Pulau Mamutik sering dianggap kurang popular berbanding Pulau Sapi dan Pulau Manukan di kalangan pelancong dek kerana kekurangan prasarana. Pun begitu, ia adalah lokasi yang lebih ideal buat mereka yang ingin  bersantai dengan kurang kelibat manusia di sekeliling. Kafe-kafe kecil yang terdapat di sini juga pasti mampu memberikan kelainan buat anda untuk merasai makanan BBQ laut yang segar berlatarkan keindahan pulau.


4. PULAU PERHENTIAN BESAR

Semestinya memiliki saiz lebih besar daripada Pulau Perhentian Kecil, Perhentian Besaradalah lokasi sesuai untuk menatap keindahan lautan sekeliling sambil membaca novel, berjemur atau sekadar menikmati makanan ringan tepi pantai. Ia menawarkan bukan sekadar pakej snorkeling, malah aktiviti merentas hutan turut disediakan. Penginapan yang disediakan di sini juga lebih banyak berbanding dengan apa yang ditawarkan di Perhentian Kecil. Antara yang boleh dipilih adalah Perhentian Island Resort, Bubbles Dive Resort, Tuna Bay Island Resort, Coral View Resort, Arwana Eco Resort dan banyak lagi.


5. PULAU SUSU DARA, SERINGGI (PERHENTIAN KECIL) 

Kebiasaanya, mereka yang menginap di Pulau Perhentian pasti tidak akan melepaskan peluang untuk bersnorkelingdi Pulau Susu Dara. Terletak berhampiran dengan pulau ikoik perlancongan negeri Terengganu, pulau ini terdiri daripada beberapa gugusan pulau kecil iaitu Pulau Susu Dara, Pulau Susu Dara Kecil dan Pulau Tokong. Perairan birunya cukup jernih sehingga anda mampu melihat ke dasar lautan, kelibat ikan-ikan bermain serta keindahan batu karang yang berwarna-warni. Justeru, maka tidak haianlah jika lokasi ini sering menjadi port tumpuan snorkeling dan selam skuba.

Buat sesetengah pelancong, pastinya Pulau Seringgi (juga dikenali dengan nama Pulau Serenggeh) jarang sekali kita dengar. Pun begitu, buat agensi perlancongan, Pulau Seringgi pasti anda diselitkan dalam pakej satu hari bersnorkeling di pulau ini dan Pulau Rawa. Seperti Pulau Susu Dara, ia merupakan syurga buat para pencinta lautan untuk menghabiskan masa pecutian indah mereka di Pulau Perhentian. Pada kebiasaannya, aktiviti di Pulau Seringgi diadakan pada waktu pagi sebelum bergerak ke lokasi snorkeling yang seterusnya. Buat mereka yang ingin menanam minat snorkeling di kalangan anak-anak, di sinilah lokasi yang sesuai kerana pasti dengan kemunculan ikan Nemo bakal mencari tumpuan mereka untuk bersnorkeling di sini.

Lokasi Selera iaitu terdapat beberapa pilihan lokasi selera buat anda pilih. Kebanyakannya terletak di Coral Bay seperti Ewan's Cafe, Matahari Restoran, Shari La, Senja, Eat Maya,Amelia Cafe, Coral Bay dan Mama Kitchen atau anda boleh memilih untuk berbabeku bersama teman-teman.

Lokasi Inapan ialah Matahari Chalet, Mira Chalet, Moonlight Chalet, Petani Beach Chalet, Rajawali Island Resort, Tanjung Langan Chalet, Simfoni Chalet, Cempaka Chalet, Coral Bay Chalet, DJ Chalet, D'Laggon Chalet, East West Chalet, Impaini Tropical Resort, Long Beach Inn, Senja Bay Resort, Oh La La Chalet, Mohsin Chalets Aur Beach Chalet, Bubu Long Beach Resort dan Butterfly Resort. 


6. PULAU LAYANG-LAYANG

Pulau buatan manusia yang dianggap syurga buat para penyelam skuba. Terletak kira-kira 300km di sebelah barat laut Kota Kinabalu. Pulau Layang-Layang bukan pulau tropika yang dipenuhi pokok-pook seperti pulau lain. Asalnya ia adalah pangkalan marin yang kini dibuka untuk para pelancong melakukan aktiviti selam skuba. Tiada pokok kelapa, pasir memutih atau pepohon rendang di sini. Namun, di sekeliling anda adalah air laut berwarna biru kehijauan yang sungguh cantik. Semestinya ia merupakan destinasi impian buat kaki selam kerana terdapat 12 lokasi menyelam di sekeliling pulau.


7. PULAU SAPI

Merupakan salah sebuah pulau di antara lima buah pulau di Taman Marin Tunku Abdul Rahman, kira-kira 15 minit menaiki bot dari Kota Kinabalu. Dikatakan sebagai antara pulau tercantik di Sabah. Anda boleh datang ke sini sama ada dari jeti Jesselton atau Sutera Harbour. Saya mencadangkan supaya anda menempah pakej lawatan sehari ke sini untuk mani-manda di air lautnya yang jernih dan berwarna kebiruan. Pakej setengah hari di sini biasanya menawarkan sekali sesi makan tengahari jadi ia lebih memudahkan. 


8. PULAU GEMIA

Pulau berbatu yang terletak hanya beberapa ratus meter dari Pulau Kapas di Terengganu. Amat sesuai untuk anda yang datang berblan madu atau bersama teman rapat untuk melihat keindahan lautan untuk sekelilingnya. Berbanding Pulau Kapas, lokasi ini agak tersembunyi dan sesuai untuk mereka yang tidak gemar kawasan pulau yang padat dengan manusia. Hanya terdapat satu resort di sini iaitu Gem Island Resort. Kebanyakan bilik di sini menyediakan ruang balkoni yang memaparkan permandangan laut yang indah. Anda mesti cuba sesi rawatan spa di sini yang cukup terkenal di kalangan pelancong serta aktiviti kayak dan snorkelingkeliling Pulau Gemia. 


9. PULAU TENGGOL

Pulau Tenggol terletak di 14 batu nautika di luar pantai perkampungan nelayan yang tenang di Kuala Dungun, Terengganu. Untuk ke sini, perjalanan mengambil masa kira-kira sejam dari Jeti Kuala Dungun. Terkenal di selatan Taman Laut Terengganu, Pulau Tenggol memperlihatkan beberapa lokasi snorkeling dan selam skuba yang menarik seperti Pulau Nyireh, Tokong Timur, Tokong Burung dan Tokong Talang dan Tokong Laut. Pulau ini turut menyediakan kemudahan buat para tetamunya untuk menjalankan aktiviti snorkeling, menyelam skuba, merentas hutan atau bersantai berhamparkan hanya berjemur pantai pasir putih di bawah sinaran matahari. Tenggol Island Beach Resort dan Tenggol Island Beach Resort & Spa merupakan dua resort yang beroperasi di sini.

Info Menarik ialah Pulau Tenggol menjadi laluan migrasi jerung paus yang biasanya bermula dari Ogos hingga Oktober setiap tahun. Ia dinanti-nantikan oleh para penyelam kerana tidak banyak tempat di dunia di mana jerung paus tinggal lebih lama di satu tempat yang tertentu.    




No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078