Pages

Tuesday, February 23, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 13 Tetamu Yang Tidak Diundang


TETAMU YANG TIDAK DIUNDANG


Setelah bapa saya bercerai dengan Nooizan, dia semakin ligat dengan kerja-kerjanya dan sering pulang lewat malam. Setelah 'shooting', dia masih boleh bersembang dan berseronok-seronok dengan krew unitnya dan kadang-kadang berlatih dengan kumpulannya, Panca Sitara. Kami di rumah juga menjadi semakin bebas, seperti kata peribahasa "Kucing tiada, tikus bermaharajalela." Saya pernah juga terdengar kononnya bapa saya sering bersama Saloma, tetapi saya tidak kenal betul dengan Saloma, cuma kadang-kadang apabila kami diajak menonton 'preview' di studio, ternampak Saloma. Dia hanya senyum biasa kepada saya.

Pada suatu hari sedang saya bermain-main di ruang tamu, pembantu rumah Abang Ngah memanggi saya, kerana ada seseorang yang ingin bertemu dengan saya. Saya terus keluar dan ternampak sebuah kereta "Sport" berhenti di hadapan pintu pagar rumah. Seorang wanita keluar dan terus melambai memanggil saya. Saya agak hairan dan tidak terfikir wanita itu adalah Saloma. Saya terus menuju ke keretanya dan dia menyebut nama saya,"Ini Nasirkah?" dan saya menganggukkan kepala. Wanita itu menyuruh saya menukar pakaian dan mengikutnya. Saya agak 'panik' kerana saya tidak kenal betul dengannya. Bapa saya tidak ada di rumah, dan saya harus meminta izinnya dahulu.

Saya memberitahunya, "Maaf makcik, saya tak boleh pergi kerana bapa tak ada rumah, nanti dia marah," Saloma menjawab," Jangan takut, mak cik dah beritahu bapa kamu tadi." Abang Ngah pula menyuruh saya agar segera menukar pakaian dan mengikut saja mak cik tersebut. Abang Ngah memberitahu bahawa mak cik itu adalah Saloma yang selalu menyanyi bersama bapa saya. Sebenarnya saya sudah dapat mengagak bahawa mak cik itu adalah Saloma, cuma saya berpura-pura tidak mengenalinya. Saya juga faham dengan tujuan sebenar mak cik Saloma yang kini mula berusaha mendekati saya dan memancing hati saya agar dapat menerimanya sebagai bakal ibu tiri saya yang kedua kelak. Namun akhirnya saya pun bersetuju untuk mengikut Saloma keluar. 

Saloma membawa saya bersiar-siar ke lapangan terbang Paya Lebar. Dia meneruskan perjalanannya ke tepi pantai Changi, dan terus ke kawasan Bedok. Kemudian, entah ke mana lagi saya dah lupa. Di dalam kereta dia sering bertanya bagaimana perasaan saya sekarang hidup tanpa emak tiri sambil memuji-muji bapa saya. Dalam hati saya berkata,"makcik i ada udang di sebalik batu." Saya hanya ketawa dan mengiakan saja kata-katanya. Kira-kira hampir sejam setengah kami bersiar-siar, akhirnya dia menghantar saya pulang ke rumah di MacPherson Road.

Pada malam itu saya menceritakan kepada bapa segala-galanya yang terjadi dan bagaimana makcik Saloma datang membawa saya bersiar-siar. Bapa saya hanya tersenyum dan bertanya kepada saya,"Kau suka mak cik tu?" Saya tidak menjawab dan hanya berdiam diri sahaja. Dalam hati kecil saya berkata, "Tentu ada apa-apa, kalau tidak takkan bapa bertanya demikian". Saya berdoa pada malam itu supaya bapa saya tidak berkahwin dengan mak cik itu demi kebaikan kami sekeluarga. Saya takut untuk beribu tiri sekali lagi dan saya juga sayangkan bapa dan benar-benar bimbang sekiranya ia satu keputusan yang kurang wajar dan kelak akan menyebabkan bapa saya kecewa lagi.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee 

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078