Pages

Tuesday, February 23, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 15 Pernikahan Di Rumah Mak Cik Onggek (Musalmah)


PERNIKAHAN DI RUMAH MAK CIK ONGGEK (MUSALMAH)


Musalmah atau lebih dikenali dengan panggilan "Onggek" atau mak cik Onggek, pernah berlakon bersama bapa saya di dalam filem Antara Senyum Dan Tangis. Beliau tinggal di Tembeling Road, jalan yang sama dengan rumah bekas kekasih bapa, Hamidah. Cuma mak cik Onggek di hujung East Coast Road, sementara rumah Hamidah di hujung Koon Seng Road. Mak cik Onggek juga pernah bersama-sama dengan bapa saya semasa mereka bergerak di dalam Persatuan Artis Malaya atau Persama. Setahu saya, bapa saya menganggap mak cik Onggek sebagai penasihat tidak rasmi kepadanya, malah kerana beliaulah maka bapa saya berpindah ke Kuala Lumpur. Boleh dikatakan Musalmah adalah orang yang memainkan peranan penting untuk membawa bapa saya ke Kuala Lumpur.

Pada suatu petang saya telah dibawa ke rumah mak cik Onggek, setibanya saya di sana kami semua bersama anak-anak mak cik Onggek disuruh naik ke bilik atas. Di bawah kelihatan beberapa orang kawan-kawan bapa. Antaranya S.Sudarmadji, Kassim Masdor, Yusof B dan ada beberapa orang lagi yang saya tak kenal. Kami diberi arahan jangan turun, sehingga dipanggil nanti. Saya tak berani hendak bergerak, kerana saya memang takut dengan mak cik Onggek.

Tiba-tiba saya terdengar suara ramai dan kecoh di bawah, ada yang ketawa, ada yang bersembang serta terdengar juga suara seorang Cina sedang mengambil gambar. Terkadang-kadang terdengar juga suara seolah-olah orang sedang membaca Al Quran, barangkali orang membaca doa agaknya. Kemudian barulah saya sedar, rupa-rupanya satu majlis pernikahan di antara bapa saya dengan mama Saloma baru sahaja selesai, dan kami semua dibenarkan turun.

Pada mulanya saya merasa sedih, tetapi oleh kerana bapa memandang kepada saya dengan senyum simpul, maka akhinya saya juga turut tersenyum dan bersalam dengannya. Akhirnya saya mempunyai ibu tiri yang baru iaitu Mama Saloma. Suasana agak meriah dan kami disajikan dengan makanan murtabak. Jurugambar yang mengambil gambar pernikahan itu telah diberi amaran oleh bapa saya supaya merahsiakan gambar-gambar tersebut dan tidak menghebohkannya kepada sesiapapun. Maka pada malam itu bermulalah secara rasminya satu penghidupan baru kami sekeluarga dengan ikatan kasih sayang yang baru dimakbulkan di antara bapa saya P.Ramlee dengan ibu tiri baru saya Mama Saloma.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078