Pages

Monday, February 29, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 30 Kegemaran Dan Hobi Bapa


KEGEMARAN DAN HOBI BAPA


Walaupun bapa saya terkenal sebagai pelakon, pemuzik dan pengarah, tetapi ada dua kegemaran atau hobinya. Kegemaran ini agak istimewa iaitu yang pertamanya dia suka menggunting rambut dan perkara yang kedua, dia juga memasak di dapur. Tetapi semasa di Singapura, pelakon dan pelawak Ahmad C yang menjadi tukang gunting bapa saya. Bapa saya hanya menggunting rambut anak-anaknya dan kadang-kadang anak-anak buah. Rambut saya habis dibelasahnya, hendak bersuara tidak boleh, jadi terpaksalah ikut apa sahaja gaya yang dia suka.Kadang-kadang sampai nampak kulit kepala dan dalam hati saya berkata, bukanlah lebih baik dibotakkan sahaja. Pernah dia menggunting rambut saya dari jam empat petang sampai ke waktu Maghrib sehinggakan saya menangis.

Satu lagi hobi bapa saya ialah memasak. Setiap hari minggu kalau tidak ada apa-apa program, dia akan sibuk di dapur. Pada satu hari saya bertanya ibu tiri saya Saloma sama ada daddy keluar ke hari ini, jadi boleh saya berehat, tetapi kalau dia ada rumah saya terpaksa keluar sebelum dia bangun. Kenapa saya hendak lekas-lekas keluar, kerana hari itu dia akan memasak di dapur, dan masakannya pula pelik-pelik. Antara nama-nama masakan yang diberinya ialah masakan kari Bugis, lemak London, kari ikan kering Itali, Soto Semerah Padi dan banyak lagi nama-nama masakannya yang luar biasa dan pelik-pelik belaka. Malah semasa di Singapura di studio Jalan Ampas, apabila petang mamak mee akan datang dengan basikal tolaknya menjual mee goreng. Mamak tu dah faham, kalau bapa saya hendak makan mee goreng dia akan menyerahkan segala-galanya kepada bapa saya, dan bapa saya yang akan menggoreng sendiri.

Kalau dia memasak di rumah, tidak ada orang yang boleh mengganggu dan turut campur di dapur. Setelah selesai, dia menyuruh kami mengambil pinggan atau mangkuk masing-masing sambil beratur dan dia akan meletakkan mee itu ke dalam pinggan kami. Kemudian semua duduk berkeliling bersama dia makan di ruang rumah, ketika inilah dia akan bertanya "Sedap tak? kalau tak sedap pun mesti bilang sedap" sebenarnya memang tak sedap. Yang ganjilnya kalau kita kata sedap, dia akan tambah lagi ke pinggan kita, Aduh! kadang-kadang saya rasa macam terseksa dalam tahanan.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078