Pages

Wednesday, February 24, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 23 Keluarga Bapa Berpindah ke Kuala Lumpur


KELUARGA BAPA BERPINDAH KE KUALA LUMPUR


Setelah bertahun-tahun kami berada di Singapura, bapa memberitahu yang kami akan berpindah ke Kuala Lumpur. Saya terkejut kerana saya sudah bertapak di Singapura sejak kecil malah sejak saya dilahirkan, lagipun Kuala Lumpur adalah satu tempat baru kepada saya. Rupa-rupanya Cikgu Tuisyen, Cikgu Mat Nor telah pun mengetahui perkara ini. Saya dapat mebaca perasaan cikgu saya, daripada air mukanya yang agak sugul dan macam orang susah hati. Oleh kerana pemindahan itu sudah dirancang dan telah pun dipersetujui bapa saya, maka kami terpaksa menurutnya.

Beberapa hari lamanya, kami sekeluarga tinggal hanya bersama pembantu rumah dan Kak Joyah kerana bapa ke Kuala Lumpur. Kami berbincang perkara itu kerana kami agak ragu-ragu, tetapi mak cik saya memberitahu,"Ikut dulu bapa kamu, nanti lama-lama tentu kamu dapat menyesuaikan diri di Kuala Lumpur," Saya masih teringat dua minggu sebelum kami berpindah ke Kuala Lumpur, Cikgu Mat Nor dan Cikgu Aziz bersama abang Yusman dan Mak Cik saya Kak Joyah mengadakan majlis makan malam khas sebagai jamuan perpisahan untuk bapa saya. Malam itu seronok sekali, teman-teman lain juga turut sama bergembira, termasuk Allahyarhamah Seniwati Rosyatimah. Malam itu kami makan minum dan bersuka ria, saya lihat bapa saya turut bergembira. Cikgu Mat Nor terpaksa tidur di rumah kami kerana penat dan terlalu letih untuk pulang ke rumah. Satu ketika bila melihat Cikgu Mat Nor berjoget dan bernyanyi bersama, bapa melepaskan komen, "Tengok! Murid aku yang paling hormat, malam ini dah jadi macam kuda belang."


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee 

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078