Pages

Monday, February 29, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 29 Benarkah P.Ramlee Seorang Bomoh


BENARKAH P.RAMLEE SEORANG BOMOH



Setelah bapa saya meninggal dunia, ramai orang yang membuat bermacam-macam cerita dan andaian. Ada yang mengatakan P.Ramlee sebenarnya tukang ubat, ada juga yang mengatakan P.Ramlee seorang bomoh dan turut sama yang mengatakan P.Ramlee seorang tukang tilik. Kenyataan-kenyataan tersebut memang agak pelik bagi saya sebagai anaknya yang duduk serumah dari kecil dan tidak pula pernah menyaksikan perlakuan bapa yang sedemikian. Inilah agaknya akibat yang terpaksa dihadapi kalau sudah menjadi orang ternama. Orang ramai akan memperkatakan pelbagai perkara dan tanggapan yang enak di fikiran mereka tanpa mengendahkan perasaan ahli keluarga dan rakan taulan yang benar-benar mengenali P.Ramlee. Perbuatan segelintir individu memperkatakan dan membesar-besarkan perkara yang kurang tepat mengenai bapa sememangnya sudah menjadi lumrah manusia.

Sebenarnya bapa saya bukanlah seorang bomoh mahupun seorang pengamal perubatan batin atau tradisional. Apa yang pernah dilakukannya kepada kami anak-anaknya dan beberapa kawan rapat hanyalah sekadar membantu mereka dengan bacaan doa ayat-ayat suci Al Quran, dan ianya tidak melibatkan sebarang perkara yang mencurigakan dari segi Islam. Dia tidak menggunakan jampi serapah atau pulut kuning dengan ayam panggang. Beliau hanya membacakan doa dengan air penawar dan dia menjadikan saya sebagai pembantunya. Dia hanya memberikan air doa penawar penyakit dan tidak pula mengharapkan pengeras atau bayaran. Pertolongannya ikhlas dan biarpun penat, kami biasanya kenyang dengan makanan yang disumbangkan oleh mereka yang datang mendapatkan rawatan.

Sebenarnya bapa saya pernah melakukan kerja-kerja merawat pesakit semenjak kami tinggal di Singapura lagi. Dia sering memberikan air penawar kepada anak-anaknya, keluarga dan teman-teman rapat. Saya seorang perantaraan antara dia dengan mereka yang hendak ditolong. Dia akan menyuruh saya mencuci muka dan membuka baju serta memeluk bantal dan duduk membelakangkannya. Dia akan menekan ibu jarinya kepada penghujung tulang tungking saya, dengan apa yang dibacanya sambil memejamkan mata, saya kemudian menjadi tidak sedar seketika. Pada waktu inilah beliau akan bertanya dengan saya sesuatu perkara, dan saya secara tidak sedar menjawab apa yang dinyatakannya. (Ini diberitahu oleh orang yang berada di hadapan saya ketika itu).

Perkara ini berlaku di Singapura kepada cikgu tuisyen saya Cikgu Mat Nor. Semasa dia baru bergurukan bapa saya, bapa saya cuba untuk menguji keikhlasannya belajar dari bapa. Satu malam dia memberitahu Cikgu Mat Nor, "Malam ini abang nak tengok, engkau ni betul-betul nak belajar ke atau suka-suka." Cikgu Mat Nor agak terkejut dan berkata,"Betul bang, betul-betul saya nak belajar". O.K. nanti Nasir akan cerita semua. Lalu saya disuruh cuci muka duduk berhadapan Cikgu Mat Nor, saya nampak Cikgu Mat Nor macam orang dah kena sampuk, mukanya agak pucat dan takut. Bapa saya sengaja mengusik dia, "Ai! engkau takut, jangan takut kalau kau benar-benar nak belajar" Seketika saya duduk itu, tiba-tiba saya tidak sedarkan diri, bapa saya memicit penghujung tulang tungkeng saya dan bertanya macam-macam tentang Cikgu Mat Nor. Saya pun tak tahu apa yang saya cakap. Akhirnya bapa saya menepuk belakang saya dan menyuruh saya cuci muka lagi, barulah saya sedar. Baru saya tahu apa yang bapa saya nyatakan kepada Cikgu Mat Nor, saya masih ingat kata-katanya, "Bagus! engkau betul-betul nak belajar, engkau budak baik, belajar betul-betul" Itulah kisah tentang bapa saya yang dianggap bomoh, tetapi sebenarnya dia bukan bomoh, hanya mempunyai satu kelebihan yang diberi Allah kepadanya. Pak Yusof atau pencipta lagu Yusof B adalah dianggap sebagai gurunya, kerana Pak Yusof juga mempunyai kelebihan demikian.



SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078