Pages

Wednesday, February 24, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 16 Kegemaran Bapa Mengambil Anak Angkat


KEGEMARAN BAPA MENGAMBIL ANAK ANGKAT


Satu lagi kegemaran bapa saya, ialah suka mengambil anak angkat, tidak kira sama ada anak itu dari orang Melayu ataupun orang yang bukan Melayu. Ketika kami di Yarrow Garden, ibu tiri saya juga gemar dengan apa yang disukai oleh bapa saya. Maka itulah sebabnya saya mempunyai ramai adik beradik angkat. Antaranya ialah Normah, Betty dan Sazali.

Kadang-kadang perkara mengenai anak angkat ini menjadi satu masalah, kerana setelah bapa meninggal dunia, timbullah beberapa masalah peribadi. Mulanya saya tidak mengambil kira langsung mengenai perkara ini, tetapi setelah bapa saya meninggal dunia, maka barulah saya sedar mengenai beberapa masalah keluarga. Ketika kami di Singapura, soal pertukaran nama dalam surat beranak tidak menjadi satu isu yang penting. Cara pengambilan anak angkat di sana mungkin hanya mengikut undang-undang civil, oleh kerana itulah di dalam surat beranak adik beradik angkat saya mempunyai nama yang berbinkan "Ramlee bin Putih" sementara nama ibu pula "Junaidah binti Harris". Perkara ini menjadikan satu perkara yang rumit apabila bapa saya meninggal dunia. Bapa saya bukanlah hartawan, tidak ada harta yang ditinggalkannya untuk kami, hanya wang insuran sahaja, itupun atas nama ibu tiri Saloma dan sedikit sebanyak saya mendapat habuannya. Tidak ada rumah gedung, hanya sebuah rumah deret dua bilik peninggalannya yang sekarang ini menjadi tempat saya berteduh bersama keluarga. Beliau tidak meninggalkan secebis tanah pun, hanya sebuah kereta Holden kecil sahaja. Yang menjadi sedikit kekecohan seketika, ialah tentang "royalti" lagu-lagunya. Itu pun tidaklah sampai berjuta-juta seperti apa yang diheboh-hebohkan oleh setengah-setengah pihak.

Jadi sekarang jelas, bapa saya dari sisi undang-undang Islam hanya ada seorang anak sahaja hasil dari perkongsian hidupnya dengan bekas pelakon dan penari Junaidah Harris. Sayalah satu-satunya anak kandung dan anak tunggal P.Ramlee. Janganlah diheboh-hebohkan tentang anak P.Ramlee. Adik beradik angkat saya yang lainnya, memang tinggal bersama kami sebumbung. Antaranya Sazali, Normah, Betty dan Armali (anak A.R Tompel bersama Saloma). Manakala Dian, anak angkat Saloma, hanya sekali-kala datang ke rumah kami, itupun setelah bapa saya berkahwin dengan Saloma.

Hidup kami sekeluarga memang ceria dan bahagia. Bapa saya memang terlalu sayang kepada Sazali, hingga terkadang-kadang saya merasa cemburu. Kita semua tidak boleh menjentik Sazali, walaupun kadang-kadang dia melakukan kesalahan. Bagaimanapun saya dapat memahami sikap bapa saya terhadap Sazali. Dia mungkin merasakan yang sejak kehadiran Sazali dalam keluarga semua kerja bapa saya semakin berjaya. Bapa semakin banyak mendapat anugerah dan karyanya sentiasa mendapat sambutan hangat. Dia mungkin menganggap Sazali membawa tuah kepadanya.  

Setelah bapa saya berkahwin dengan Saloma, maka Dian sering datang ke rumah, dan di sinilah sering berlaku sedikit keadaan yang kurang senang kepada kami. Dian adalah anak kesayangan Saloma, sementara Sazali pula anak kesayangan P.Ramlee, jadi antara Saloma dan bapa saya masing-masing cuba menunjukkan kasih sayang yang berlebihan terhadap anak masing-masing. Masing-masing cuba menegakkan benang basah. Kalau Saloma kata Sazali yang bersalah, maka bapa saya tidak dapat menerimanya, tetapi sebaliknya kalau bapa saya kata Dian yang bersalah, maka Saloma pula tidak akan menerimanya. Begitulah sering berlaku antara bapa saya dengan Saloma. Ini tidaklah bermakna yang kedua-dua mereka membenci anak-anak itu, cuma perasaan kasih sayang yang agak keterlaluan menguasai mereka.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

1 comment:

  1. Assalamualaikum bro..Masih simpan buku Bapaku P.Ramlee?

    ReplyDelete

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078