Pages

Wednesday, February 24, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 18 Guru Tuisyen


GURU TUISYEN



Pelajaran saya di sekolah tidaklah sehebat kawan-kawan yang lain. Ini kerana kelas saya adalah kelas percapaian rendah dan saya banyak bergaul dengan murid-murid yang bukan Melayu. Saya terkadang-kadang berbangga sendiri kerana ada ketika kelulusan saya lebih baik daripada kawan-kawan sedarjah dengan saya. Sebagai seorang bapa yang mementingkan pendidikan, bapa masih ingin mencarikan seorang guru untuk mengajar kami adik beradik di rumah.

Secara kebetulan, pada suatu hari kira-kira selepas waktu Maghrib, sedang kami sekeluarga (kecuali bapa) berada di rumah duduk bersembang sambil menonton TV, tiba-tiba tercegat di pintu seorang pemuda berketurunan India memberi salam. Dia bertanyakan bapa saya. Abang Ngah dengan segera menemuinya di pintu dan mempelawanya masuk. Pemuda itu masuk dan duduk di sofa sambil menegur mama yang sedang mengait baju panas benang bulu.

Akhirnya baru saya tahu tujuan sebenarnya pemuda itu bertemu dengan bapa, kerana beliau peminat bapa dan ingin belajar menulis skrip. Kami mendapat tahu mengenai perkara ini melalui Abang Ngah. Setelah beberapa minggu pemuda itu datang ke rumah, barulah kami tahu rupa-rupanya beliau ialah seorang guru bahasa Melayu di sekolah pemerintah. Kadang-kadang saya kasihan melihat dia kerana terpaksa menunggu bapa sehingga lewat malam. Boleh dikatakan dia hanya dapat bertemu bapa selepas kami semua masuk tidur. Yang terpaksa menemaninya ialah Abang Ngah. Lama kelamaan kami bertambah mesra dengan "Cikgu" itu, dan kami sering berbual, berjenaka dan sering makan bersama dengan "Cikgu".

Pada suatu hari bapa memanggil kami semua. Normah, Betty, Armali anak Saloma dan saya. Bapa memberitahu kami, seorang guru sambilan akan menjadi "Tuition Teacher" kepada kami semua. Namanya "Cikgu Mat Nor". Soalan pertama yang saya tanya bapa ialah, "Guru tu garang ke tidak?" Bapa terus menjawab, "Guru tu penakut, tapi jangan engkau orang menambahkan ketakutannya pula, nanti dia tidak mahu mengajar engkau semua. Guru tu tak akan pukul engkau orang, kalau kau orang melawan atau tak mahu belajar. Engkau orang semua mesti hormat dia." Itulah pesanan serius bapa kepada kami.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee 

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078