Pages

Thursday, February 25, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 26 Surat Cinta


SURAT CINTA



Satu peristiwa yang amat menakutkan dan menjadi satu kerunsingan saya ialah apabila bapa saya bertukar menjadi seorang diktator. Kejadian ini berlaku sekembalinya saya dari sekolah. Walaupun hari itu saya tidak bersekolah kerana ponteng, tetapi saya berlagak seolah-olah baru pulang sekolah. Setibanya saya di hadapan pintu pagar rumah, kelihatan kereta bapa saya  berada di situ.Saya agak panik dan tidak tahu apa yang hendak dijawab kalau dia bertanya tentang saya, tetapi saya buat muka selamba saja. Apabila saya masuk ke dalam, tiba-tiba dia menegur," Hello my son! Penat ya, kasihan pergi makan dahulu." Saya sudah dapat agak sesuatu akan berlaku ke atas diri saya dari tingkah laku bapa saya itu. Saya yakin saya akan menerima padah pada malam itu. Saya terus ke dapur.

Semasa saya sedang makan, saya cuba bertanyakan kepada pembantu rumah jika dia tahu apa-apa mengenai perlakuan bapa saya pada malam itu, sama ada dia ada marah dengan saya. Pembantu rumah menggelengkan kepala dan berkata,"Saya tidak tahu apa-apa". Saya terus menambah nasi dan lauk, namun fikiran saya melayang dan agak buntu. Setelah selesai makan, saya terus ke bilik, fikiran masih gundah gulana, kerana belum tahu kisah yang sebenarnya mengapa bapa saya agak berlainan hari itu. Sedang saya menggelamun, tiba-tiba nama saya dipanggil. Saya tersentak saya bangun dan dengan rasa takut terus keluar bertemu bapa. Bapa hanya tersenyum sambil berkata," Ini ada surat, Daddy baru terima, ini mesti surat cinta," dengan ketawa yang agak serius dia terus memberi surat itu kepada saya dan berkata, "Nah! Baca kuat-kuat, Daddy nak dengar." 

Saya mengambil surat itu, seluruh tubuh saya menggigil, kerana sampul surat itu datangnya dari sekolah. Saya terus membacanya perlahan-lahan. Bapa saya menengking dengan berkata, "Baca kuat-kuat, aku nak dengar!" Dengan bertambah gugup saya membacanya, "Adalah dimaklumkan, bahawa anak tuan telah tidak hadir ke sekolah selama tiga minggu, dan dari itu pihak sekolah telah membuat keputusan untuk..." belum sempat saya habiskan bacaan surat itu, tiba-tiba saya rasa macam satu bom meletup di muka saya, tetapi saya juga bijak, saya faham betul perangai bapa saya, dan dengan serta merta saya pura-pura jatuh dan pengsan. Bapa saya yang agak marah ketika itu, tiba-tiba terus meluru ke arah saya dan memeluk saya dengan berkata," I am sorry son, I am sorry," dan saya terus hanya mematikan diri. Inilah caranya bagi membuatkan bapa saya tidak memukul saya terus dan melepaskan kemarahannya. Mama Saloma yang berada di dalam terus bergegas menuju ke arah saya, sambil berkata, "Itulah you daddy oi! Kalau pukul anak, macam pukul lembu, kasihan budak ini." Saya sedar, namun masih pura-pura tidak sedar. Saya juga ingin tertawa dengan keadaan yang berlaku tetapi terpaksa menahannya kerana bapa saya sedang marah. Dengan penuh rasa kasih sayang, bapa sempat mengangkat dan membawa saya masuk ke dalam bilik dan meletakkan saya di atas katil. Dia meminta air segelas dari pembantu rumah dan membacakan ayat suci Al Quran dan menyapukan air ke muka saya. Dengan itu, saya terpaksa membuat seolah-olah saya baru sedarkan diri dan memandang mukanya dan dia hanya tersenyum.


SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078