Pages

Tuesday, September 22, 2015

Jerebu Dijangka Landa Semula Malaysia



KUALA LUMPUR - Kualiti udara di seluruh negara yang dilaporkan semakin pulih semalam dijangka kembali dilanda jerebu lewat petang ini.
 
Jurucakap Jabatan Meteorologi, Dr Hisham Mohd Anip memberitahu Bernama, angin taufan tropika yang kini mula terbentuk di timur Filipina akan menolak angin yang membawa jerebu dari Indonesia ke Malaysia. 
 
"Jika ini berlaku, perubahan angin yang biasanya berlaku secara beransur-ansur dijangka akan membawa kembali jerebu lewat petang nanti. Yang pasti bermula esok kualiti udara akan mula terjejas," katanya. 
 
Beliau berkata keadaan jerebu dijangka berlarutan dalam tempoh antara tujuh hingga 10 hari berikutnya, sementara tahap Indeks Pencemaran Udara (IPU) pula adalah bergantung kepada kelajuan angin taufan tersebut serta kadar aktiviti pembakaran hutan di Indonesia. 
 
Menurut portal Jabatan Alam Sekitar (JAS), 14 kawasan mencatat bacaan IPU sihat setakat 1 tengah hari dengan Sandakan mencatat bacaan (22), Institut Latihan Perindustrian Miri (24), Limbang dan Tanjung Malim (28) dan Kapit (31).
 
Kawasan lain adalah Keningau (33), Kota Kinabalu (39), Miri dan Kuala Selangor (42), Jerantut dan (45), Kangar (49), Muar (47), dan Bintulu (50). 
 
Sementara 32 kawasan mencatat bacaan IPU sederhana dengan Banting mencatat bacaan sederhana tinggi 80.
 
Tiada kawasan yang mencatat bacaan IPU tidak sihat. 
 
IPU antara 0 dan 50 adalah baik, 51 hingga 100 (sederhana), 101 hingga 200 (tidak sihat), 201 hingga 300 (sangat tidak sihat) dan 300 ke atas (berbahaya).
 
Orang ramai boleh merujuk portal http://apims.doe.gov.my/v2/ untuk mengetahui bacaan IPU semasa. 

Sumber : Sinar Online

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078