Pages

Saturday, January 30, 2016

Legenda Bola Sepak Malaysia Santokh Singh


Jika rumah, tanah dan ribuan ringgit yang melimpahi pemain bola sepak ketika ini menjadi ganjaran buat mereka, Datuk Santokh Singh sepatutnya akan beroleh lebih daripada semua itu atas jasa membawa skuad bola sepak Malaysia layak ke Sukan Olimpik Moscow 1980.

Malah ada antara ganjaran tersebut seperti keterlaluan dan tidak berbaloi selepas memikirkan ia sekadar di peringkat kebangsaan sedangkan bekas bek tengah Selangor dan Malaysia ini membarui sejarah kemaraan negara ke temasya itu selepas Munich 1972. Sebaliknya hanya seutas jam Rolex yang masih disimpan ketika ini sebagai membalas jasa Santokh dan rakan sepasukan yang menewaskan Korea Selatan 2-1 dalam perlawanan penentuan ke Moscow di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur pada 16 April 1980.

Perlawanan tersebut cukup bersejarah bagi Santokh yang mengawal benteng tengah bersama-sama Datuk Soh Chin Aun, ketua pasukan yang turut membantu Malaysia layak ke Sukan Olimpik Munich 1972. Korea Selatan tiba di Kuala Lumpur dengan misi untuk membalas dendam kerana Malaysia merupakan pasukan yang mengaibkan mereka semasa pusingan kelayakan di Seoul pada 1971.

Dengan Bakri Ibni meledak seawal minit ke 12, lima minit terakhir perlawanan jelas paling mendebarkan apabila Korea Selatan cuba menyamakan kedudukan selepas ketinggalan hasil jaringan James Wong pada minit ke 85. Namun kegembiraan layak ke temasya lebur beberapa bulan kemudian apabila kerajaan Malaysia mengumumkan pemulauan ke atas Olimpik Moscow sebagai membantah tindakan Soviet Union yang menceroboh Afghanistan.

Sebagai ganti, Santokh dan skuad negara hanya dibawa menjelajah ke beberapa negara untuk mengadakan perlawanan persahabatan biarpun ia masih tidak memadai bagi mengubat kehampaan dinafikan ke temasya terbesar dunia itu, yang hanya berlangsung empat tahun sekali. "Dahulu kami turun ke padang tanpa mengharapkan apa-apa jika menang. Keringat dan tenaga kami hanya demi negara," kata Santokh yang turut memenangi pingat gangsa Sukan Asia Tenggara 1974 - kali terakhir Malaysia meraih pingat dalam sukan bola sepak di peringkat Asia.


SUMBER: Wikipidea

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078