TAHUN lepas boleh dianggap tahun yang melegakan sedikit kepada syarikat penerbangan nasional. Penubuhan entiti baharu Malaysia Airlines Berhad (MAB) yang mengambil alih operasi Malaysia Airlines System sepenuhnya pada 1 September 2015 membuka lembaran baharu selepas beberapa tahun kerugian dan menjadi bertambah buruk apabila berlaku tragedi berganda pada 2014.
Syarikat penerbangan negara telah diswastakan oleh Khazanah Nasional Berhad dalam belian bernilai RM1.38 bilion, selepas mencatatkan lebih RM4.9 bilion kerugian sejak awal 2011.
Syarikat penerbangan kebangsaan kini diterajui Ketua Pegawai Eksekutif yang baharu, Christoph Mueller yang dilihat mengutamakan prinsip pemulihan dengan ‘keringat dan air mata’ supaya syarikat penerbangan itu kembali sihat.
Pada awal-awal lagi Mueller merancang untuk ‘menahan pendarahan daripada terus mengalir’ pada 2015, menstabilkan perniagaan pada 2016 dan melihat pertumbuhannya pada 2017. Menjelang 2018, syarikat penerbangan kebangsaan ini akan mensasarkan keuntungan.
Sebagai sebahagian rancangan pemotongan kos keseluruhan sebanyak 20 peratus, 6,000 kakitangan terpaksa ditamatkan perkhidmatan, beberapa kontrak dengan pembekal perlu dirunding semula dan proses ini masih diteruskan, rasionalisasi laluan destinasi penerbangan diselaraskan dengan menilai semula laluan yang merugikan supaya syarikat berada sama tahap amalan syarikat penerbangan global.
Untuk memastikan 6,000 kakitangan yang terlibat terus mendapat pekerjaan lain, pemilik MAB, Khazanah menubuhkan Pusat Pembangunan Korporat (CDC). CDC yang mula beroperasi pada 1 Jun 2015 menawarkan latihan dan penempatan keluar secara percuma kepada kakitangan MAS yang tidak ditawar bekerja dengan MAB.
Sehingga 27 November 2015, sebanyak 3,046 bekas kakitangan mendaftar dengan CDC, daripada jumlah tersebut 1,165 berjaya menamatkan latihan dengan CDC, daripadanya 466 pula berjaya mendapat pekerjaan semula di syarikat lain, 650 memilih menjadi usahawan dan 49 memilih bersara awal.
Sebanyak 392 peserta masih mengikuti program latihan, sementara 964 peserta menamatkan program kejurulatihan asas masing-masing kini beralih ke program kemahiran lebih tinggi. Baki 583 peserta menjadi calon pekerja yang menjalani pelbagai kursus sijil teknikal dan bukan teknikal.
Dengan kerjasama Kementerian Sumber Manusia, CDC juga menguruskan 525 peserta untuk program Recognition of Prior Learning di bawah Sijil Kemahiran Malaysia. Daripada jumlah tersebut, 301 peserta masih mengikuti program berkenaan, 118 peserta telah berjaya menamatkan kursus dan kini 106 peserta lagi bersedia untuk permohonan Diploma Kemahiran Malaysia masing-masing.
Rancangan Khazanah menyediakan sistem pelepasan pekerja secara sistematik dan teratur ini telah membela nasib pekerja MAS yang terlibat dalam pemberhentian. Dengan latihan semula ini dimanfaatkan untuk kesinambungan hidup mereka.
Sejak beroperasi kira-kira lebih empat bulan lalu (1 September 2015), MAB melaksanakan pelbagai inisiatif baharu dengan matlamat menambah baik operasi, meningkatkan tawaran produk dan meningkatkan prosedur dan proses urusan dalaman.
Pada Oktober lalu, Mueller mengumumkan bahawa menjelang 18 bulan akan datang, MAB akan memperkenalkan perkhidmatan pelanggannya di dalam pesawat dan di lapangan terbang yang diperbaharui. Tujuannya membina semula keyakinan ekoran insiden nahas melibatkan dua pesawat MAS pada 2014.
Langkah menyegarkan semula jenama ini melibatkan juga kerusi penumpang yang baharu, katering, konsep ruang menunggu dan hiburan dalam penerbangan, di samping menambah baik operasi seperti ketepatan dan memperbaiki masa melalui laluan popular dengan Kuala Lumpur.
Persiapan yang dilakukan MAB ini adalah bagi mensiapsiagakan syarikat penerbangan kebangsaan kepada perancangan seterusnya apabila MAB memeterai memeterai perjanjian kerjasama dengan syarikat penerbangan Emiriyah Arab Bersatu, Emirates pada 2 Disember lalu. Mengikut perjanjian itu, penumpang MAB boleh menggunakan pesawat Emirates untuk penerbangan ke lebih 90 buah negara merangkumi Eropah, Timur Tengah, Afrika dan Amerika,, manakala MAB menawarkan penumpang bagi penerbangan rantau Asia Pasifik kepada Emirates. Hasilnya akan meningkat kan trafik dua hala bagi kedua-dua belah pihak.
Mulai 1 Februari 2016, Malaysia Airlines akan berkongsi kod penerbangan dengan pesawat Emirate dari Kuala Lumpur ke Dubai dan kemudian seterusnya destinasi menyeberangi Eropah, Timur Tengah, Afrika dan Amerika. Kemudahan ini menyediakan penumpang dengan lebih banyak pilihan tentang bila dan di mana mereka ingin mengembara.
Kata Mueller: “Dengan jalinan hubungan ini akan membolehkan pelanggan Malaysia Airlines sampai hingga ke 38 destinasi di Eropah berasaskan lawatan sehari ataupun dua hari ke bandar raya utama Eropah seperti Zurich, Rom, Munich, Frankfurt, Madrid, dan Barcelona.”
Ini bermakna tiket Malaysia Airlines juga kini mampu membawa penumpangnya yang tidak terikat dengan laluan sebelum ini ke destinasi baharu.
Inisiatif utama MAB yang lain termasuk kerusi kelas bisnes premium yang baharu, langkah penjimatan kos kumpulan besar, dan mewujudkan majlis pekerja untuk menggalakkan dialog industri yang harmoni dan membina antara pengurusan dengan kakitangan.
Apa yang jelas, segala perancangan yang diatur setakat ini adalah untuk membawa Malaysia Airlines ke landasan keuntungan pada 2018.
Penambahbaikan kepada produk dan perkhidmatan yang dirancang sangat penting ditambah pula Malaysia Airlines berkongsi kod penerbangan dengan Emirates. Secara tidak langsung, langkah-langkah ini memerlukan kakitangan MAB bersedia melengkapkan diri masing-masing dengan standard global Emirates, di samping itu Malaysia Airlines pula meningkatkan keupayaan ke tahap seterusnya.
Kerjasama dengan Emirates boleh dianggap strategi bijak Malaysia Airlines. Banyak kos dapat dijimatkan. Apatah lagi banyak penerbangan MAS ke bandar raya Eropah sebelum ini tidak memberi pulangan wang. Melalui perkongsian kod penerbangan ini Malaysia Airlines masih mendapat penumpang misalnya dari Paris yang boleh membawa mereka datang ke Kuala Lumpur dan membawa mereka keluar dari Kuala Lumpur.
Hakikatnya, industri pelancongan Malaysia masih memerlukan sumbangan MAB. Melalui perkongsian kod penerbangan, pihak Emirates akan membantu mengisi kekosongan kerusi penumpang. Emirates akan menerbangkan lebih banyak pesawat dan penumpang ke Malaysia sebagai laluan utama sebelum Malaysia Airlines menghubungkan penumpang ke bandar-bandar utama di Asia.
Bagaimanapun, langkah rasionalisasi rangkaian MAB yang menyaksikan pengurangan kapasiti dan penggantungan penerbangan ke destinasi terpilih akan memberi kesan kepada keperluan juruterbang.
Apabila syarikat MAB membatalkan laluan penerbangan dari Kuala Lumpur ke Amsterdam, Belanda dan Paris, Perancis bermula 27 Januari depan, sudah tentu seramai 250 juruterbang Boeing 777-200ER akan terjejas. Bagaimanapun, kata MAB, mereka bukan diberhentikan, sebaliknya kesemua juruterbang diberi pilihan sama ada berhijrah ke syarikat lain atau terus kekal dalam syarikat tersebut.
“Peluang untuk dipinjamkan kepada syarikat penerbangan yang lain adalah secara sukarela untuk juruterbang secara individu dan tiada juruterbang pesawat 777 diminta untuk meninggalkan syarikat penerbangan itu.
“Para juruterbang mempunyai pilihan kerjaya lain termasuk dipinjamkan secara sukarela kepada syarikat penerbangan lain di Asia atau Timur Tengah, secara sukarela tanpa gaji, cuti jangka panjang untuk mengejar kerjaya lain atau kekal di Malaysia Airlines dan menunggu kekosongan jangka panjang kepada jenis pesawat lain,” kata MAB dalam kenyataannya.
Tanpa ragu-ragu, banyak pil pahit sudah ditelan bagi membolehkan Malaysia Airlines bersih dan kembali bermula dengan cergas. Bagaimanapun dalam usaha mengubati penyakit, lebih banyak pil perlu ditelan sepanjang proses pemulihan tersebut. Sungguhpun tidaklah sepahit sebelum ini, diharap MAB akan melonjak semula ke peringkat operasi dan kewangan yang sihat.
No comments:
Post a Comment