Pages

Tuesday, March 8, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 43 Bapa Tidak Berdendam



BAPA TIDAK BERDENDAM


Sejak dari studio di Jalan Ampas, bukan semua pelakon, terutama pelakon terkenal yang suka kepada P.Ramlee, ada yang berpura-pura baik di hadapan, di belakang lain, ada yang mengutuk dan menfitnah. Semuanya dia tahu, tetapi dia pura-pura tak tahu, dia masih berbuat baik dan melayan mereka semua dengan mesra. Malah mereka sering dipelawanya dan diberi watak di dalam sebuah filem arahannya. Sebagai contoh saya sendiri pernah mendengar kata-kata S.Kadarisman di hadapan saya sendiri apabila dia terpilih membintangi filem Tiga Abdul. Dia pernah berkata, "Aku pelik dan hairan manusia Ramlee ini, aku kutuk dia, tetapi dia masih pilih aku berlakon dalam filem dia, memang luar biasa orangnya".

Saya pernah bertanya kepada bapa saya," Daddy, ramai juga uncle-uncle di studio yang tak suka Daddy, tapi Daddy selalu ambil mereka dalam filem Daddy". Dia menjawab secara spontan,"Mereka tak suka Daddy, tapi Daddy suka mereka, yang dia tak sukakan Daddy tu, biarlah dia jawab dengan Tuhan". Saya terkejut dengan jawapan itu. Dari situlah saya belajar sesuatu yang saya harus jadikan panduan dalam hidup saya.



SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078