Pages

Wednesday, March 9, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 53 Zaman Kekecewaan Bapa



ZAMAN KEKECEWAAN BAPA



Bermula pada tahun-tahun tujuh puluhan kegemilangan filem Melayu yang diterbitkan oleh Studio Merdeka mulai pudar dan merosot. Keadaan ini disebabkan kerana saingan hebat filem-filem dari luar negara dan juga peranan televisyen yang begitu menonjol. Karyawan filem dari Studio Merdeka pula sudah kurang bertenaga. Dari tahun 1970, bapa saya telah merasakan yang dia sudah tidak diberi perhatian, tekanan hidup semakin meruncing, namanya tidak sebesar dahulu lagi, kecemerlangannya yang selama ini dirasakan semasa beliau di Studio Jalan Ampas Singapura sudah tidak lagi dipandang.

Tetapi dia masih mampu mengarahkan beberapa filem seperti Dr Rushdi, Gelora, Putus Sudah Kasih Sayang, Jangan Tinggal Daku dan yang terakhir Laksamana Do Re Mi. Ada ura-ura mengatakan beliau bersama beberapa orang menubuhkan PERFIMA. Isu ini telah menimbulkan banyak rungutan dan masalah, kerana rakan-rakan sudah mula mempersoalkan kewibawaannya. Kemudian pada tahun 1973 sebelum beliau meninggal dunia, beliau bersama H.M.Shah menubuhkan pula Rumpun Melayu.Namun ianya juga menemui kegagalan. Mulai dari saat inilah saya dapati beliau sering sahaja bermuram dan mengikut apa yang diceritakan oleh Saloma  kepada saya, Daddy sudah mula merasa tekanan yang amat sangat dan pernah dia menyampaikan hasratnya untuk menerbitkan filem sendiri, tetapi tidak ada sesiapa pun waktu itu  yang mengambil tahu.

Dari apa yang saya dapat tahu melalui teman rapatnya, Dato L.Krishnan pernah mempelawanya duduk di pejabatnya dan buatlah apa yang dia mahu buat, tetapi bapa saya hanya mengucapkan terima kasih. Sejak dari itulah hidup bapa saya agak susah dan tidak mempunyai income atau pendapatan yang lumayan, kalau dibandingkan dengan nama besar yang dimilikinya. Saloma terpaksa bekerja di kelab malam semula dan cuba mencari rezeki hanya untuk membantu bapa saya yang sedang dihimpit kesusahan itu. Tidak ada sesiapa yang tahu tentang kehancuran hati dan kesengsaraannya. Kami hanya makan ala kadar, pendek kata keluhan P.Ramlee di dalam hatinya sahaja. 



SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078