Pages

Friday, March 11, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 60 Kenangan Abadi




KENANGAN ABADI



Kehilangan bapa saya amat sukar dicari ganti, kemasyhurannya pula belum dapat ditandingi oleh sesiapa, Allahyarham P.Ramlee masih kekal sebagai seniman nombor satu Malaysia. Saya tidak dapat mengikis ingatan saya terhadap bapa saya, bahkan semasa menyambut hari raya saya amat sedih sekali, walau pun pahit, saya terpaksa menerima kenyataan dan ketentuan Tuhan. Saya masih terkilan, kerana dia tidak sempat meninggalkan apa-apa pesan kepada saya, kerana dia merupakan seorang yang suka menyimpan rahsia kesakitannya. Sepanjang hayatnya beliau tidak pernah menceritakan tentang penyakitnya, malah demam dan pening tidak dihiraukan. Saya masih ingat doktor yang merawatnya iaitu Dr Kok Tai Yan. Sewaktu kami bertanyakan apakah penyakit bapa saya, dia menjawab bahawa bapa minta ianya dirahsiakan, jadi kami terpaksa akur. Satu perkara yang tidak dapat saya lupakan iaitu ketika menjelangnya hari raya, dia menyuruh saya mengecat rumah, dengan upahnya RM50, tidak termasuk duit baju dan duit hari raya. Saloma memasak sendiri untuk juadah hari raya, dan kadang-kadang ibunya datang dari Singapura membantunya.

Satu lagi sifat bapa saya yang saya perhatikan, pernah pada satu ketika dia sedang makan di ruang tamu, dia ternampak mamak pemotong rumput lalu di hadapan rumah, dengan serta merta bapa saya memanggil mamak itu masuk dan makan sama, dia tidak merasa gah atau bangga dengan nama besarnya, malah dia sentiasa bermurah hati dan tidak lokek. Allahyarham kalau balik dari jauh dia akan memanggil saya, "Mr Boy" atau "Come here my boy", sehingga ke hari ini terngiang-ngiang di telinga saya panggilan itu. Berkenaan bayaran royalti lagu-lagunya pula, saya tidak lupa berkongsi dengan adik-adik saya oleh kerana kami pernah tinggal sebumbung dan pemberian tersebut biasanya adalah atas budi bicara saya.



SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee 

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078