Pages

Monday, March 14, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 63 Majlis Rasmi Di Istana Negara



MAJLIS RASMI DI ISTANA NEGARA



Saya sampai ke Istana Negara dalam keadaan yang agak kolot, seperti rusa masuk kampung, saya terus diarahkan ke Balairung Seri. Saya rasa gementar kerana itulah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Istana Negara. Seorang pembaca berita di radio RTM ternampak saya, dia terkejut dan bertanya "Eh! You buat apa kat sini?" Pertanyaan itu seolah-olah macam saya datang untuk suka-suka, saya dengan rasa kesal terus menjawabnya,"Saya diundang khas,"dan dia pun terdiam. Setelah para jemputan dan penerima bintang duduk menantikan keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong, saya ternampak Dato Seri Ahmad Sarji (ketika itu belum bergelar Tan Sri). Rupa-rupanya beliau juga menerima anugerah PMN membawa gelaran Tan Sri bersama dengan bapa saya. Apabila diumumkan nama bapa saya, saya dibawa oleh pengiring untuk mengadap Tuanku. Semasa bintang disematkan di dada saya, saya rasa amat terharu dan berlinang air mata, kerana di dalam hati kecil saya berkata, "Kalau bapa aku masih hidup, alangkah gembiranya beliau."

Setelah selesai, ramai pembesar-pembesar negara dan para tetatu datang menemui saya memberi ucapan tahniah di atas bintang yang diberi kepada bapa saya. Saya amat terharu dan gembira bercampur sdih, gembira kerana jasa bapa saya diakui oleh negara, sedih kerana beliau tidak dapat bersama-sama di dalam majlis yang gilang gemilang ini.

Satu lagi peristiwa yang saya anggap bersejarah kepada Allahyarham bapa saya apabila Universiti Malaysia menganugerahkannya dengan ijazah kehormat "Doktor Seni Persembahan" yang membawa gelaran Doktor Falsafah (Dr) pada hari konvokesyen 2005. Ijazah ini disampaikan Pro-Canselor UM, Tan Sri Abdul Malek Ahmad pada Majlis Konvokesyen 2005 di Dewan Tuanku Canselor. Saya menerimanya bagi pihak bapa saya dan turut serta bersama saya ialah Cikgu Yusnof Ef. Anugerah ini merupakan satu pengiktirafan dan simbol mengenang jasa oleh Universiti Malaya terhadap bapa saya yang terlalu banyak sumbangannya kepada dunia seni tanah air kita.



SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee







No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078