Pages

Thursday, March 10, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 57 Kesugulan, Kehibaan Dan Keanehan Saloma



KESUGULAN, KEHIBAAN DAN KEANEHAN SALOMA
(SETELAH P.RAMLEE PERGI BUAT SELAMA-LAMANYA)


Setelah beberapa minggu bapa saya meninggal dunia, suasana rumah yang didiami oleh Saloma agak sugul. Saloma sendiri seolah-olah macam tidak percaya yang bapa saya telah pergi meninggalkannya, gaya dan gerak lakunya sebagai biasa, semacam P.Ramlee masih hidup, dan  kadang-kadang dia tersasul memanggil "Daddy". Apabila saya bertemunya, saya menasihatkan dia dan cuba memulihkan semula ingatannya yang suaminya telah meninggal dunia. Dia hanya ketawa sahaja seolah-olah percakapan saya itu dibuat-buat. Saya semakin risau dan merasa kasihan di atas apa yang berlaku ke atas dirinya.

Semenjak kematian bapa, saya sudah tidak tinggal bersama lagi dengan Saloma, dan akhirnya Saloma berpindah ke sebuah rumah teres di kawasan Jalan SS/2 Petaling Jaya. Hidup saya dan keluarga semakin susah dan kami tidak mempunyai tempat tinggal yang tetap. Kami suami isteri hanya menjual nasi lemak dan berniaga buah-buahan di tepi jalan, kadang-kadang kami dikejar oleh pihak DBKL kerana menjual tanpa lesen. Saya masih teringat satu ketika saya betul-betul tidak mempunyai wang, saya terpaksa menelefon Mama Saloma meminta sedikit wang untuk dipinjam. Mama menyuruh saya menunggunya di kedai Ah Lek (Kedai inilah tempat bapa saya bermain mahjung). Apabila saya sampai, mama hanya memandang saya dan memanggil saya ke tepi, mama menunjukkan begnya dengan duit yang tinggal hanya RM40. Dengan suara yang amat perlahan mama berkata,"Nasir, ini sahaja yang mama ada, mama ambil 20 ringgit dan Nasir ambil 20 ringgit, jangan marah ya, mama betul-betul tiada duit." Saya cuba menolaknya, tetapi dia berkata," Ambillah, kita sama-sama kehilangan orang yang kita sayangi."




SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078