Pages

Wednesday, March 9, 2016

Bapaku P.Ramlee Bab 52 Bapaku Cemas Dan Gembira




BAPAKU CEMAS DAN GEMBIRA



Sewaktu isteri pertama saya hendak melahirkan anak kami yang pertama di hospital, saya cekalkan hati menelefon bapa saya dan memberitahu yang isteri saya hendak bersalin, saya agakkan tentu sekali dia akan marah dan tidak mahu mengambil tahu lagi. Rupa-rupanya apabila saya kembali ke hospital hendak melihat isteri saya, saya terkejut melihat bapa saya sudah berada di bilik hospital, keadaannya seperti cacing kepanasan, sekejap ke kiri sekejap ke kanan, dan kadang-kadang dia berjumpa doktor bertanya bila cucunya akan tiba. Di sini saya nampak yang bapa saya tidak sabar-sabar untuk menyambut cucunya yang pertama. Ini ternyata sewaktu doktor keluar dan memberitahunya yang dia sudah mendapat cucu perempuan, dengan tidak menghiraukan saya dan yang lain, dia terus menuju ke bilik untuk menemui cucunya. Dia mengambil dan mendukungnya, kemudian dia meminta izin doktor untuk diazankannya. P.Ramlee telah mengazankan sendiri cucu pertamanya. Saya melihat air matanya berlinang dan memandang ke arah saya dengan berkata, "Bawa cucu aku balik ke rumah."

Apabila saya pulang dan membawa anak saya ke rumahnya, dia sempat mendukung dan mengagah-agah cucunya. Mungkin dalam hatinya berkata, "Inilah cucuku yang pertama," dan saya nampak air mukanya tenang dan ceria, maklumlah meminang cucu pertama. Nama anak-anak saya bersama isteri pertama saya ialah Gurlina, kedua Gurnawan dan yang ketiga Gurnarisaska. Isteri saya yang kedua bernama Rashidah Jaafar. Kami mempunyai dua orang anak perempaun, iaitu Natasha dan Najua. Manakala isteri saya yang ketiga dan sehingga kini masih lagi bersama saya bernama Suria Bakar. Hasil  perkahwinan kami, saya dikurniakan dengan dua orang anak lelaki, iaitu Zakariah Nasir, dan yang keduanya Zaidee Nasir. Semua yang saya terima ini adalah ketentuan Allah, walau bagaimanapun  anak-anak ini adalah cucu P.Ramlee, ini tidak dapat dinafikan.



SUMBER: Allahyarham Nasir P.Ramlee

No comments:

Post a Comment

 

Lemonping.com

Babab.net

ruangan iklan untuk disewa

Kalo berminat untuk menyewa ruangan iklan boleh hubungi saya di talian 011 21963078